Dunakesziről
Dunakeszi rövid története
Dunakeszi területén már az újkőkorszakban is telepedett meg lakosság. A római korban, a mai révhez közel kikötőerőd állt, amelyet I. Valentinianus római császár (364–375) építtetett Kr. u. 373 és 376 között. Feladata a Szentendrei-sziget és az itteni part közötti átkelőhely védelme volt, amelyen keresztül a Göd-Bócsaújtelepnél épülő (később be nem fejezett) erőd ellátását kellett biztosítaniuk.
Bár a honfoglaláskor érkeztek ide magyarok, a középkori Keszi falu – amelyet az Ipoly mentén élő Keszi törzs leszármazottai alapítottak – a 10‒11. század alakult ki. Településünk írásban először IV. Béla király (1235–1270) egy adománylevelében szerepel, 1255-ben, Kezew (Kesző) néven. Szintén lakott volt ekkor már a ma részben Dunakeszihez tartozó Alagi-major is, amelynek központja a mai templomrom volt. Az oszmán-török hódításkor, 1544-ben (Buda, majd Vác bevételét követően) száz évre elnéptelenedett a település. 1643-tól ismét érkeztek ide lakosok, akik egészen az egész térséget feldúló, század végi visszafoglaló háborúkig itt éltek. Ekkortól a Rákóczi-szabadságharc lezárulásáig Dunakeszi átmenetileg újra elnéptelenedett, de 1715-től folyamatosan lakott településként tartjuk nyilván.
A 18. században, a gödöllői uradalom részeként, gróf Grassalkovich (I.) Antal (1694–1771) birtokába került a falu. Grassalkovich a település nagy mecénásának számított: iskolát alapított, templomot (Szent Mihály-templom) építtetett, plébániaépületet emeltetett.
Fia és unokája idején Dunakeszi fejlődésnek indult, de az igazi nagy változást az 1846-ban Budapest és Vác között megépített első magyar vasútvonal hozta a falu életében.
1860-ban került sor Dunakeszin az úrbérrendezésre, amelynek következtében a község önállóvá vált. Hamarosan saját vasútállomása (1897/Dunakeszi–Alag), postahivatala és távírdai állomása lett, saját iskolája és körorvosa is volt. A jó klíma, a kellemes időtöltés, a Budapesthez való közelség pedig sokakat vonzott a kis településre. A nyaralni érkezők kezdték benépesíteni a mai Révdűlő területét.
A ma Dunakeszihez tartozó Alag nagy részét 1890-ben a Magyar Lovaregylet vásárolta meg, amely versenyre és tréningre alkalmas területet keresett a főváros közelségében. Alag – a Pest megyei Szahara – számára a következő néhány évtized a hihetetlen gazdasági fejlődés, az európai, sőt világhírnév időszaka lett: kiépült a település, villákat, lovardákat, istállókat, tréning- és versenypályákat emeltek, ami kozmopolita és multikulturális közönséget és lakosságot vonzott. Főúri családok, gazdag iparmágnások, egyszerű polgárok, művészek látogattak az 1910-ben önállóvá váló településre, és maradtak itt gyakran rövidebb-hosszabb időre.
1917-től megnyílt a budapesti „Oceán” Magyar
Konzervgyár és Kereskedelmi Rt. dunakeszi üzemegysége, majd 1926-ban a MÁV Dunakeszi Főműhelye. Ezzel a településen egyre nagyobb szerepet kapott az ipar, bár mezőgazdasági jellegét az 1950-es évekig megőrizte.
1950-ben Alagot Dunakeszihez csatolták, és az iparosítás terén is új fejezet nyílt. A nagy lendülettel fejlődő konzervgyár és a járműjavító mellett újabb gyárak épületek (házgyár, hűtőház, Mechanikai Laboratórium stb.), és a lakosság nagy része az iparban kezdett dolgozni. A hatalmas fejlődés elismeréseképpen a település 1970-ben nagyközségi, 1977-ben városi rangot kapott, ekkor épült a mai lakótelep nagy része is.
Egy király és egy császár halála
A mai Magyarország dunántúli része az ókori Római Birodalomhoz tartozott, határfolyója a Duna volt. A rómaiak a Kr. u. IV. században alakították ki a Dunakanyar védműveit, és ekkor már a folyó bal partján is megvetették lábukat. I. Valentinianus (364–375) célja az volt, hogy a megbízhatatlannak tartott barbár törzseket (kvádok, szarmaták) egymástól elválasztva, a szövetséges ba…
Keszi, keszi, de milyen keszi?
A Keszi törzs, illetve annak leszármazottai számos települést alapítottak a történeti Magyarország területén. A mai Budapest környékén kettőt is: Budakeszit és Dunakeszit.
Eleinte a Keszi településeknek nem volt megkülönböztető nevük, így még a káptalanoknál is előfordult keveredés e kérdésben. A megkülönböztetés érdekében, és a középkori kertkultúra megtelepedését követően Du…
Gyilkosság és haltolvajok Alagon
Alag falu története az Árpád-korra nyúlik vissza, még ha első írásos említése Károly Róbert Anjou-házi királyunk idejéből is való. Alag a pesti kisnemesi falvak körébe tartozott, amelynek birtokosai alig lépték át saját falujuk határait, és rendszerint egymással és szűkebb környezetük hasonló hátterű családjaival pereskedtek. Alag urai azonban a környező falvakban is rendelkezt…
Janus Pannonius és Alag
Alagi Bekény Benedek Alag falu birtokosa volt, egyben az ország ítélőmestere, Werbőczy István familiárisa (hűbéres magyar változata) is. Werbőczy – saját költségén – 1510 és 1514 között Bécsbe és Itáliába küldte az ifjút tanulni, akinek édesapja az az Alagi Bekény Dénes volt, akinek halastavát a váci püspök familiárisai egy éjjel alatt lehalászták. Kürti Katalinnal kötött házas…
A Révcsárda
A Duna Horány és Dunakeszi közötti szakaszát már az ókorban is révátkelőnek használták. A mindkét oldalon álló erődök biztosították az átkelést, és alkalmasak voltak kisebb hajók fogadására is. A kikötőerődök mindössze néhány évtizedig működtek, mivel 395-ben elbukott a Nyugatrómai Birodalom, és megszűnt a rómaiak uralma a térségben. Az átkelő a honfoglalás idején feltételezhet…
A Katonadomb
Mindannyian szeretjük a Katonadombot, amelynek története az 1848/49-es szabadságharcig nyúlik vissza. Történt ekkor, hogy a tavaszi hadjárat során Görgey Artúr, a magyar sereg főparancsnoka Vác bevételére készült, de tartott attól, hogy Budáról a császári hadak megindulnak a város megsegítésére.
A Kmety-hadosztályt így Dunakeszire rendelte, akikhez további seregrészek is csatla…
Liszt Ferenc tanítványa Alagon
Több mint három évtizedig élt Alagon férjével, a Nemzeti Múzeum régiségtárának igazgatójával Zaphiry Heléna (Gárdonyi Nagy Gézáné), aki fiatalkorában – az 1870-es évek végén – az egyik legnagyobb zongorista tehetségnek számított. Tizenhat éves volt, amikor egy vizsgahangversenyen Zichy Géza gróf később híressé váló egykezes darabját játszotta. Az előadáson jelen volt Liszt Fere…
Szabó István cséplőgépe
A dunakeszi születésű Malmos Szabó István (1863–1943) gazda tizenegy gyermeke közül kilencet nevelt fel, illetve látott el földrésszel. István nevű fia később Dunakeszi bírája lett. Az apa gőzmalmot működtetett az akkori Mező út (ma Martinovics utca) 24. szám alatt, amely 1914–1915-ben épült. Innen kapta a család az azonos nevű, gyakran rokoni kapcsolatban is álló családok közö…
Községháza paradicsomból
Dunakeszin – ahogyan több más, Pest környéki településen – az 1870-es évek elején kezdték meg a nagytömegű paradicsomtermelést. A dunakesziek a Tetétlen-dűlőkön alakították ki a paradicsomföldeket. A növény magját már sokszor februárban elvetették a házak körüli magaságyásokba, amelyeket humuszban gazdag földdel (ezt a határban járva, „titkos helyekről” szedték össze) és istáll…
Színikritikusok párbaja Alagon
1901 tavaszán a Berliner Theater (Berlini Színház) vendégeskedett néhány napig Pesten, a társulat előadta Bjørnstjerne Bjørnson norvég író – a norvég nemzeti himnusz szerzője, későbbi Nobel-díjas (1903) szerző – Erőnkön felül (németül: Über unsere Kraft, norvégül: Over Ævne) c. darabját is.
A két részből álló darab a kritikusok zömének és közönség tetszését is elnyerte, azonban…
Tragédiák kápolnája
A ma a Kápolna utcában található Nepomuki Szent János (más nevén Lovaregyleti) kápolna megépítését eredendően – az itt letelepedett családok és a személyzet vallásgyakorlásának lehetőségeit biztosítandó – Révész István plébános javasolta, mivel a Szent Mihály-templom messze volt Alagtól. Három főúri család, a Cziráky, a Pejacsevich és az Almássy 200.000 aranykoronás alapítványt…
Karácsony a harctéren
1916 karácsonyát a Kárpátokban állomásozó Hofmann-hadtestnél szolgáló, dunakeszi Vörös József a hadszíntéren töltötte, de a hideg és veszélyekkel teli pillanatokban is a családjára gondolt az ünnepen. Tábori levelezőlapot küldött édesapjának, Vörös Jánosnak címezve Dunakeszire, a Fő út 56. szám alá.
A tábori levelezőlapok voltak az első világháború során az összekötő kapcsok a …
Dunakeszi konzervet a tengeralattjárókra!
Az első világháború háborús konjunktúrája jól jött a budapesti Adria Halkonzervgyárak Rt.-nek, amelynek új ecet- és mustárgyárra volt szüksége. Telephelyükön, Budapest mai X. kerületében nem találtak erre alkalmas területet. Ezért az egyik igazgatót megbízták, hogy keressen Budapest környékén olyan térséget, ahol kellően nagy hely áll rendelkezésre, és vasúttal könnyen megközel…
Alagi tenisz
1925. április 18-án a Dunakeszi nagyállomással szemben álló Pavilon étterem és szálló különtermében tartotta alakuló közgyűlését az „Alagi Tennis Egylet” (ATE). Már évek óta érlelődött a gondolat, hogy az alagi családok teniszező tagjait egy egyesületben kellene tömöríteni.
A kezdeményezés élére Kleiszner László gépészmérnök állt, akit az alakuló közgyűlésen az új egylet elnöké…
Ló a műteremben
Az alagi lóversenysport nemcsak „lovas embereket” vonzott a községbe, de számos művészt is. Közöttük volt Konrád Ignác, aki fiatal éveiben állatkerti állatok megfestésével foglalkozott, majd később Alagon a versenylovak mozgását tanulmányozta, rajzolta meg. Lóportré-készítői karrierje akkor kezdődött, amikor az ismert versenyló-tulajdonos, Geist Gáspárné megbízta lovának megfes…
Bunda Alagon?
Id. Petanovits József a vendéglátásban szerzett nevet magának: övé volt a 19. század végén, az Andrássy úton található Casino vendéglő, a Vigadó téri Pilseni sörcsarnok, illetve a Rákóczi úti Metropol szálloda. Utóbbi kávézójában sokat időztek a lóverseny (turf) ismert alakjai, végül maga a tulajdonos, Petanovits is beszállt a versenyeztetésbe. Istállója az akkori magyar lóvers…
Mi köze van a Szent Jobbnak Dunakeszihez?
1938-ban kettős szentév volt Magyarországon. Az eucharisztikus világkongresszus mellett ekkor volt I. (Szent) István király halálának 900. évfordulója. Magyarország kormányzója, Nagybányai Horthy Miklós utasítására egy csapat azon kezdett dolgozni, hogy a ma a budapesti Szent István-bazilikában őrzött Szent Jobbot miképpen lehetne a történelmi Magyarország területén több telepü…
Egy Afrika-kutató különös balesete Dunakeszi-Alagon
1938. április 19-én este, amikor a fél nyolcas, Szob felé tartó vonat a Dunakeszi állomást elhagyva az „Oceán” konzervgyár elé ért, puskagolyó csapódott az egyik vagon ablakának. Az üveg nagy csörrenéssel a földre hullott, és az ablak mellett álló Kittenberger Kálmán, a híres Afrika-kutató a vállához kapva odaszólt a szomszédjához:
– Azt hiszem, belém lőttek, vérzem!
Az utasok …
Magyar literátusok Alagon
Alagot 1890 és 1945 között számos nemzetből, néprétegből és vallási csoportból kikerülő, kozmopolita lakosság lakta. Még színesebb volt az a társaság, akik kijártak a lóversenyekre, hogy drukkoljanak, megfigyeljenek, fogadjanak, írjanak, fessenek. Az irodalmi élet számos alakja is Alagra látogatott: így Heltai Jenő, Szép Ernő, Vidor Marcell és Krúdy Gyula.
Heltai Jenő újságírók…
Szüreti mulatság
„Édes Atyámfia! Mivelhogy a szőlő megérett és azt le is kell szedni, avégból fordulunk magukho’: legyenek segítségünkre és jöjjenek el Dunakeszin, az Iparos Otthonban f. évi szeptember hó 3-án vasárnap délután 6 órai kezdettel rendezendő szüreti mulatságra. Otthon ne vacsorázzon senki, mert Mici néni 7 órára olyan finom birkapörköltet és cigánypecsenyét készít olcsón, hogy min…
Halál a versenypályán
Idősebb Apponyi Albert gróf unokája Herberstein Henrik gróf Alagon született, 1920-ban. Már gyermekkorában kitűnő lovas volt; eleinte a falkavadászatokon, majd a versenypályán is bemutatta tudását. Mégsem ezt választotta hivatásának, élete végéig megmaradt úrlovasnak, vagyis kedvtelésből lovagolt csak. Fiatalon számos magyar és osztrák díjat is nyert.
A család ekkor már Dunakes…
Templomépítés a háború árnyékában
Már az első világháborút megelőzően megkezdte a Magyar Királyi Államvasutak a Dunakeszi MÁV Főműhely építését, de csak azt követően, 1926-ban nyitotta meg kapuit. A munkások a Budapest–Istvánteleken működő főműhelyből települtek át, illetve a határon kívülről az anyaországba menekült, sokáig vagonvárosokban lakó MÁV-alkalmazottakból kerültek ki. A MÁV a gyár körül „meseházakból…
Kertész Imre Dunakeszin
1934/1935 fordulóján a pesti Glaser Pékség előmunkása, Wiedermann János megvette Dunakeszi fő utcájának (ma: Fő út) akkori utolsó telkét és – mivel elismert pék volt már akkor is – saját pékséget nyitott. Kenyereivel, péksüteményeivel hamarosan meghódította a dunakesziek és a falun kívül élők szívét is. A távolabbi területekre lovaskocsival szállították termékeiket.
Az épületbe…
Az első magyar gépek a vitorlázórepülő világbajnokságon
1956-ban Magyarország először képviseltette magát vitorlázórepülő világbajnokságon. A Saint-Yan-ban (Franciaország) 1956. június 29. és július 13. között megrendezett versenyre a Magyar Önkéntes Honvédelmi Szövetség (MÖHOSz)
„két új verseny-vitorlázógép tervezését és építését rendelte meg az AKKÜ-nél [Alagi Központi Kísérleti Üzem].”
Versenyzőink, Mező György és Kalmár László e…
A fizetés tankkal jött
1956-ban Dunakeszin is várták a híreket a forradalomról, a faluban fáklyás felvonulást rendeztek, sőt, még egy orosz tank személyzetével is csetepatéba keveredtek. A faluban is kenyér és más élelemhiány volt, pénztelenség és kilátástalanság uralkodott.
Október végén a műhelytelepiek még ezekben az időkben is szokatlan látványban részesülhettek. Hatalmas dübörgéssel egy tank érk…
Rubik Ernő Alagon
A dunakeszi repülőtér kiépítését 1945 januárjában a Vörös Hadsereg kezdte, hogy a Budapest ostroma során használhatatlanná vált repülőterek helyett az utánpótlást innen lehessen biztosítani. A háborút követően egy ideig még szovjet kézben maradt a létesítmény, de később a magyar sportrepülés egyik támaszpontjává vált.
Az első magyar tervezésű vitorlázó repülőgép 1933-ban készül…
A munka gyümölcse
Ébert Jenő 1946-ban született, és Dunakeszin töltötte gyermekkorát. A 14 éves dunakeszi korcsolyázóval készített miniinterjút a Képes Sport 1961-ben.
„Rövid bemutatás: Ébert Jenő 14 éves, első gimnazista. Csaknem nyolc éve jár be Dunakesziről edzeni. Hetenként négyszer 4 órakor ébred, s háromnegyed ötkor már vonaton ül.
Azt mondják, talán nem is helyes. Kérdezzük meg őt:
– Nem …
Kádár lova
Az 1960-as évek első felében diplomataistálló létesült Alagon, ahol a Magyarországon akkreditált külföldi diplomaták lovagolhattak, miközben a hazai titkosszolgálatok is tevékenykedhettek.
Öt évvel később Kádár János a baráti Mongóliába látogatott, ahol Erdenben megnézte az ott működő Mongol–Magyar Barátság téeszt. A látogatás során Kádárnak megtetszett egy ló, amelyet – a mong…
A Lenin szobor esete
1975. április 22-én állították fel a dunakeszi Lenin szobrot, a Nap utcai lakótelep „főterén”. A szobrot eredendően Karcag városa számára készítette Segesdi György szobrászművész, 1965-ben. Mivel ábrázolásmódja nem volt hagyományos, ezért Karcag nem fogadta el, így raktárba került.
Végül, 10 évvel később, a megyei pártbizottság kezdeményezésére érkezett Dunakeszire. Az avatási …
Az első közlekedési lámpás gyalogátkelőhely Dunakeszin
1981 februárjában halálos közúti gázolás történt Dunakeszin. A baleset után a megyei újság, a Pest Megyei Hírlap egy olvasói levél kapcsán részletesen foglalkozott a veszélyes dunakeszi útkereszteződésekkel. A cikkből kiderül, hogy a városlakók már 1979 márciusában, levélben kérték a tanácstól jelzőlámpás gyalogátkelőhely létesítését a 2-es főút és a Béke út kereszteződésénél. …
Szupernépszerű utánfutók Alagról
A szocializmus hiánygazdasága az utánfutók piacát is jellemezte. A ’70-es évek végéig a hazai ipar nem látott fantáziát utánfutók gyártásában, az import pedig korántsem fedezte a szükségleteket. 1979-ben azonban két vállalat, az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) pécsi telephelye, illetve az Alagi Állami Tangazdaság is megkezdte (melléktevékenységként) az utánfutók gyártását.
Az…